Tofino, Rocky mountains, lerarenstaking en kaas! - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Anne-Marie - WaarBenJij.nu Tofino, Rocky mountains, lerarenstaking en kaas! - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Anne-Marie - WaarBenJij.nu

Tofino, Rocky mountains, lerarenstaking en kaas!

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

11 September 2014 | Canada, Vancouver

BOE ! Beste vriendjes en vriendinnetjes ziehier mijn blog!
Deze blog zal voornamelijk over vorig weekend en dit weekend gaan. Ik heb afgelopen twee weekenden vooral rondgereisd Tofino en de Rocky mountains. Ik deel alles weer in, in kopjes. Het is helaas een erg lange blog geworden. Voel jullie vrij om stukken over te slaan.

OPMERKELIJK NIEUWS UIT VANCOUVER
In de provincie Britisch Columbia (de provincie waar Vancouver ligt) is al 3 maanden een LERARENSTAKING aan de gang. Nu hoor ik jullie denken: heeft a-m dit wel goed begrepen?? JA, a-m heeft dit heel goed begrepen. Het is momenteel zorg nummer 1 voor ouders, leraren, scholieren,… etc.

De school is nu alweer 2 weken bezig en er zit geen schot in de zaak. Zowel de vakbonden als de regering geeft geen strobreed toe. Leraren zijn verplicht aangesloten bij een vakbond. Dit houdt ook in dat leraren verplicht zijn om te staken, ook als ze niet willen. Ondertussen zitten middelbare scholieren en basisschoolleerlingen thuis. Volgens de mama van mijn gastgezin hebben beide partijen gelijk en willen ze niet nader tot elkaar komen. Stel de rel in Nederland voor: Alleen BC is al 944.735 km²… ideetje: Nederland is enkel 41.526 km².
Aangezien er geen vooruitgang in de onderhandelingen is, staan de kranten sinds kort vol met berichten van kinderen die zich dood vervelen en terug naar school willen.

EETCULTUUR CANADA
Vancouver heeft vooral een eet cultuur van Multi- culti en fastfood. Laat me vandaag inzomen en een klaagzang geven over het eten en fastfood hier in het algemeen. Wie denkt dat canada paradijs is voor fastfood restaurant vergist zich erg! Mc-Donnalds, KFC en een aantal andere (bekend in canada) fastfood restaurant zijn gewoonweg vies! De trend is vooral Half-Rauwe friet, kip zonder smaak (ja nog minder smaak als bij ons) en frituurvet met vlees ipv. Vlees in frituurvet.
Ik heb het idee dat hier geen regels zijn aan voedselveiligheid en kwaliteit van voedsel. Iedereen werkt met handschoentjes maar als je het vlees beoordeeld is het ronduit slecht.

Okeee… om eerlijk te zijn: Ik mis de rode biefstukken, en de grote lappen vlees. Vooral rundsvlees heb ik alleen nog maar in het restaurant gegeten. (1x). Waar ik ook kom in canada krijg ik alleen maar doorbakken kleine reepjes vlees. Ik mis daarnaast de Gouda en de Maaslander kaas! In de supermarkt is alleen strooikaas te vinden, of een ieniemienie pakje kaas ( 100-150 gram) voor 8 dollar (6 euro). Ik merk dat ik iedere gelegenheid aangrijp om kaas te kunnen eten.

Ontbijt
Tegenwoordig heb ik mijn dagelijkse broodje ham-kaas in Nederland, moeten afstaan voor droogbrood met pannekoekensiroop. Ik heb hier zelf verbetering in gebracht door een blok Philadelphia te kopen. Helaas alleen verkrijgbaar in een grote blok van 1.5 kg. We zullen zien hoe lang het houdbaar blijft. (was de goedkoopste eetbare kaas die ik vinden kon)

Lunch
Tegenwoordig heb ik mijn dagelijkse broodje ham-kaas geruild heb voor een portie sushi (3.75 euro voor 7 rollen!). Vergeten jullie niet dat ik tot vorig jaar geen sushi lusten (bijzonder nietwaar).

REIS NIEUWS

TOFINO NIEUWS
Vorige week vrijdag ben ik met een reisorganisatie die vooral met internationale studenten reist, naar Tofino geweest. 7 uur met de bus en een uurtje met de ferry. Wie denkt dat de film De Hobbit en Lord of de Rings allemaal special-effects zijn, vergist zich. Ik heb de oudste bomen van Noord-Amerika mogen bekijken. Zelf ben ik net een hobbit bij deze bomen. De oudste bomen zijn rondom de 1800 jaar oud. De bossen zagen er net zo sprookjes achtig uit als in de film. De films zijn opgenomen op Vancouver eiland.
Het dorpje Tofino is erg schattig. Tofino ligt aan de strand. Het is een Hippy-surf dorp. In het straatbeeld zijn de getatoeëerde armen, piercings, lange baarden, lange haren, kleurrijke en vreemde kleding niet zelden. Bommie (mama van mama) zou direct het vliegtuig terug nemen ;-). Persoonlijk vond ik het een grappige dorpscultuur.
Het plaatsje is vooral bekend om het surfen. Ik ben echter naar de warmwaterbron gegaan. Dit was een dagtrip. We zijn met de boot langs verschillende eilandjes gegaan. Het was prachtig. Ik heb bruine beren, twee soorten zeeleeuwen, 2 soorten zeeotters en dolfijnen gezien. Op onze eindbestemming heb ik gezwommen in de warmwaterbronnen. Ik moet zeggen, het was ECHT gloeiend HEET!!! Gelukkig werd het kouder zodra we verder afdaalden in de rotsen. Toen ik de 2de x in het watersprong, klom ik toch liever een eindje over de rotsen alvorens ik het water in ging. Voelde me net zoon lenige berggeit op die rotsen. Het zwemmen in de warmwaterbron was echt vet !

S’avonds zijn we naar een pub gegaan. Dat was een ervaring apart. Vooral op de terugweg had de gids het zwaar. Hij viel twee maal van zijn fiets, waarvan 1x 3 meter naar beneden in het water! Daarnaast we zijn met zijn alle (10 pers) massaal ontsnapt aan boete wegens fietsen zonder helm en licht. We schuilde gezamenlijk in een tuin terwijl 50 meter verderop een gekke fransman voorop, de boeten in ontvangst nam.

ROCKY MOUNTAINS
De Rocky Mountains zijn super! Het was een dag heen en een dag terugreizen maar het was het waard. We hadden geluk met het weer drie dagen blauwe lucht, ik zal proberen foto’s te plaatsen. We hadden een TOP gids. Het was zijn 137 x dat hij deze trip maakte. Het was een echte entertainer. Hijzelf heette: “papa wolf” de bus chauffeur was: “ sexy Vincent / sexy mama wolf” en wij reizigers waren: Baby wolfjes. En samen vormde we een wolf pack. Oftewel een grote familie die elkaar op sleeptouw nam. D’r was helaas een minpuntje aan de reis. Nu weet ik zeker dat heel stal Dhomen gaat lachen en iedereen die me een beetje kent…. Ik ben mijn portemonnee verloren/ vergeten in de openbare toiletten 1000 km van Vancouver. Gelukkig is het land hier veilig en heeft de eerlijke vinder de politie heeft gewaarschuwd. Momenteel is mijn portemonnee onderweg naar Burnaby (mijn adres). De hoogtepunten waren: lake peyto, lake louise, lake moreen, Banff, Gondel van Banff, Mountain Robson. Ik ga proberen foto’t te plaatsen. Wil ik jullie niet ontnemen.

ENKELE WEETJES OVER DE ROCKY's
-Het record sneeuwal licht in de rockies. Een aantal jaar geleden is zoveel sneeuw gevallen dat de skigebieden na een maand al dicht moesten, omdat de liften ondergesneeuwd waren.

-De film twighlight is hier opgenomen

- Zalm is de belangrijkste voedselbron voor beren

- Het leven van de zalm is interessant. De zalm wordt geboren in de zoetwater rivier en daalt dan af naar de zoutwater zee, het duurd 7-8 dagen alvorens de zalm gewend is aan het zoutwater. de zalm zwemt dan door de pacific oceaan naar japan. Aangekomen in japan bedenkt de zalm dat hij niet als sushi wil eindigen en zwemt tegen de stroom in, terug naar de rivier om nageslacht te produceren. Ze keren terug naar de exacte plats waar ze geboren zijn. Daar laten de vrouwtjes de eitjes en de mannetjes de melk los. Ze sterven dan ter plekken. Het grappigste is dus dat de zalm een grote INCEST is! De zalm maakt altijd kleine baby zalmpjes met de broertjes en de zusjes.

- In de rocky’s leven bruine beren, grizzly beren,
en berg leeuwen (ik wist niet dat ze bestonden).
SURVIVAL TIPS: Om de bruine beren te overleven maak je jezelf groot, ga je luid spreken/ zingen en hoop je dat de beer weg gaat (Detail: Deze beren zijn ongeveer zo groot als mensen). Om de grizzly beer te overleven maak je jezelf klein en ontspan je jezelf. Beren ruiken angstzweet. Deze beren zijn veel, veel groter als mensen) ( zien jullie het al gebeuren, …. Grizzlybeer voor je neus: zon zee strand???? )
-bergleeuw overleven: 1 enkele optie: Vecht voor je leven.

Deze blog is alweer veel te lang,
tot Schrijfs,

anne-marie





Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne-Marie

4.5 maand door canada

Actief sinds 17 Aug. 2014
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 6750

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2014 - 31 December 2014

Reis door Vancouver

Landen bezocht: