ijshockey, avondmarkt, seattle, smak in het zand - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van Anne-Marie - WaarBenJij.nu ijshockey, avondmarkt, seattle, smak in het zand - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van Anne-Marie - WaarBenJij.nu

ijshockey, avondmarkt, seattle, smak in het zand

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

15 Oktober 2014 | Verenigde Staten, Seattle

Beste vriendjes en vriendinnetjes,

Bij deze stuur ik jullie weer een week update. Helaas duurde het deze keer iets langer voor ik kon posten, ivm tijdgebrek.

FILMFESTIVAL & AVONDMARKT
Vrijdag 3 oktober na school, ben ik met een klasgenootje en diens nichtje naar het Vancouver filmfestival geweest. Deze week (week tot vrijdag 10 oktober) is het de laatste week van het festival. Er draaien door heel Vancouver verschillende films uit verschillende landen. Uiteindelijk kan je stemmen op de beste film. Kortom allemaal kwaliteitsfilms, ieder uur van de dag in een film. Ik ben met een vriendinnetje en diens nicht en huisgenoot naar een Colombianse film geweest. De film ging over de drugsproblemen aan de kust van Colombia. De bioscoop waar we naar toe zijn gegaan had iets speciaals. De bioscoop bevond zich in een van de meest open minded regio’s van Vancouver. Het kaartjesloket was letterlijk aan de straat. Achter het loket zat een werkelijk “mooie” travestiet. De manier waarop ze/hij zich uitten, vind ik prachtig. Hij/zij viel niet eens op in het straatbeeld. De bioscoop bestond uit een authentieke bar en daarachter een enkele zaal waar de film gedraaid werd. ‘stijl jaren 60-70” (denk ik, maar jullie snappen wat ik bedoel). Door de film en de hele ambiance eromheen heb ik genoten!

’S avonds heb ik met zes meiden naar de avondmarkt bezocht (west Vancouver). De markt was een prachtig verlicht, enkele hectaren groot, plein met alleen maar Aziaten die producten verkopen. De helft van de markt was overgoten met etenskraampjes. Uiteraard kon ik niet kiezen wat mijn avond eten ging worden. Uiteindelijk is het: BBQ ( pittige) inktvis, kip in zoetzure saus en Pannenkoek met fruit en ijs geworden. Daarnaast heb ik een typisch Japanse delicatesse geprobeerd, helaas was dit was verre van lekker. Iets van vis met daarin vlees, geen smaak en echt smerig (weten we dat ook weer). Op de markt is me zelfs een baantje aangeboden! Fotograferen op een kerstmarkt voor 40 dollar per uur. Zou een leuk betaalde studenten job zijn! Helaas heb ik geen werkvisum en valt dit exact in de examenweek.

IJSHOCKEY
Zaterdag avond 4 oktober ben ik naar de ijshockey wedstrijd gaan kijken (voorseizoen)! Het stadium ligt midden in de stad en er passen 20 000 mensen in. Het stadium was zo goed als uitverkocht. Ijshockey is de nationale sport in canada samen met yoga en lacrosse. Hockey is de meest populaire sport in het land. Het is ook de sport welke het meest gespeeld wordt door Canadezen. Zeven van Canada's acht grootste stedelijke gebieden - Toronto, Montreal, Vancouver, Ottawa, Calgary, Edmonton en Winnipeg - zijn franchises in de National Hockey League (NHL). Ik heb het geluk dat mama papa en maarten binnenkort komen, dan kan ik nog een keer gaan. We hebben dan kaartjes voor het hoogseizoen!

SEATTLE – AMERIKA
VOORBEREIDING
Dit weekend stond Seattle op de planning. Seattle is de dichtstbijzijnde grootstad, net over de grens in Amerika. Ik had de auto gehuurd met 6 andere klasgenooten. Aangezien ik de enige over 21 was, was ik de chauffeur. Allereerst heb ik een HEFTIG VERHAAL over de voorbereiding!
Eerst geeft ik jullie echter wat achtergrond informatie: Om naar Amerika te reizen per vliegtuig of boot heb je een specifiek document nodig, de zogeheten ESTA. Na wat verwarring besloten we allemaal de ESTA aan te schaffen via internet (14 dollar) om problemen aan de grens te voorkomen. Problemen waren helaas even groot geweest als we dit niet gedaan hadden. We konden namelijk de ESTA gratis invullen aan de grens.

Nu, na wat heen en weer ge-sms, over de aanschaf van de ESTA kreeg ik een teleurgesteld whappje van mijn Zwitserse klasgenoot.
“Omdat Ik uit Zwitserland kom moet ik 90 dollar betalen”, aldus mijn klasgenoot…. mijn andere Zwitserse klasgenoot reageerde in de groeps-whatsapp “he wat vreemd, ik heb gewoon 14 dollar betaald”.
…. Voelen jullie de donderwolk met bliksem en hagel al hangen….
OPGELICHT! Doordat hij de zoektermen Esta America gebruikt had, stond een valse website bovenaan. Hij heeft alle paspoortgegevens ingevuld, creditcard + alle gegevens.
Uiteindelijk is hij weliswaar geregistreerd bij de Amerikaanse regering, maar heeft 90 $ betaald i.p.v. 14$. Daarnaast vraag ik me af of er wellicht meer aan het handje is. Ik en een aantal klasgenootjes zijn gaan zoeken naar informatie over de eigenaren van de website. Resultaat voor de website: ESTA-america.org: 0% betrouwbaarheid. Alle informatie en servers zijn verborgen en-of verspreid door heel Amerika. Daarnaast is de eigenaar onvindbaar. Uiteraard zijn her en der verspreid over internet klachten van mensen te vinden die zich hebben laten foppen. Ik hoop oprecht voor mijn Klasgenootje dat het bij deze 90 dollar blijft en dat hij niet te maken heeft met identiteitsfraude of dergelijke.

SEATTLE
Verder SEATTLE! Vrijdag ochtend zijn we vertrokken. Bij de grens hebben we 2.5 uur verplicht pauze gehouden omdat we in de file stonden voor de grensovergang (buiten) en file hadden bij het loket (binnen) voor een extra stempel. Daarna hebben we de outlet kort bij Seattle bezocht. Rond 9 uur ’s avonds zijn we aangekomen in Seattle. Het hostel was geweldig (25 euro per nacht)! Alleen al de ervaring van het hostel maakte de reis de moeite waard. We sliepen met 8 man op een kamer, 7 studenten en 1 vreemde (de laatste nacht een zwerver). Ik heb echter mijn ogen uitgekeken. Allemaal apparte types. Van studenten tot alternatievelingen tot …. Een groep waar ik niet eens een naam op kan plakken. Iedereen was super sociaal en vriendelijk. Douches waren schoon, gescheiden en mooi betegeld. Onze kamer bestond letterlijk uit enkel 8 bedden. Er was een keuken waar we zelf pannekoeken en eitjes konden bakken s’ochtends. Daarnaast was er volop jam, mapple sirop, vers fruit, vruchtensap, koffie, thee etc. Kortom een geweldig ontbijt.

Voor mensen die Seattle willen bezoeken: het meest bijzonder vond ik het glaskunst musea, de underground tour en de farmers market.
De FARMERS MARKET heb ik producten gezien die ik nergens ter wereld heb gezien: van chocolade pastaslierten, tot bijzondere thee, heetste pepersaus ter wereld en bontjassen.

Het museum van GLASKUNST klinkt misschien saai maar er stonden meters grote kunstwerken van glas, allemaal verschillend gedecoreerd. Na een uur rondwandelen was ik teleurgesteld toen ik bij de uitgang kwam, Omdat de toer al klaar was.

UNDERGROUND: iets zeer speciaals. Ongeveer 200 jaar geleden is er een grote brand in de stad geweest. Bij de wederopbouw hadden de architecten de stoep ongeveer 5 meter lager gebouwd dan de weg voor paard en wagen. Als je dus de straat wilde oversteken moest je eerst een laddertje opklimmen, straat oversteken en laddertje weer naar beneden. Dit had als gevolg dat winkeliers 2 ingangen hadden. 1 voor mensen vanuit de straat en 1 voor mensen die kwamen vanuit de stoep ( 1ste etage en 2de etage. ). Uiteindelijk werd besloten dat dit toch onhandig en gevaarlijk was (in het bijzonder s’ nachts als mensen van de weg af vielen of reden). Architecten hebben nu de stoep op gelijke hoogte met de weg gebouwd. Ik heb echter op de oude stoep gelopen (-1) ondergronds zijn nog allemaal ingangen naar de gebouwen. Weliswaar dichtgetimmerd, maar de versiering van de winkels om de kozijnen is er nog steeds. Tijdens de drooglegging van Amerika is werden ondergronds uiteraard allemaal illigale handeltjes gestart. Onder het centrum van Seattle lopen dus allemaal tunnels.

THANKSGIVING
Op maandag ochtend zijn we terug gekeerd naar Vancouver. Vancouver was uitgestorven, het leek net kerstmis. Toen ik thuis kwam had mijn gastgezin kalkoen over van zondag. Als dessert heb ik pumpkinpie gegeten. HEERLIJK! Vannochtend snapte ik helaas pas hoe het kwam dat ik zoveel voller en ronder in de spiegel leek, als de dag ervoor. Vandaag heb ik een balansdag ingelast.

PAARDENNIEUWS
Ik heb hier een vast paard gevonden voor 2 x per week. Iedere maandag en dinsdag. Zijn naam is Nik en is een 19 jaar oude ruin. Spierwit, heeft in het verleden naar horen 120 gesprongen. Dit is hier een hele mijlpaal. Ik heb er nu 4 x opgezeten. Een beetje lui aangelegd maar een fijn paard in dressuur. Vandaag heb ik paar sprongetjes gemaakt. Na het kruisje galoppeerde ik na het stijltje van 90 cm en…… de bok duwde zijn benen in de grond. Totaal onverwacht omdat mijn afstand helemaal top was. Uiteraard kukelde ik in het zand. Na nog een keer 90 cm geprobeerd te hebben merkte ik dat 90 cm wellicht te hoog was omdat ik wat stress voelde, daarna heb ik alles op 60cm gelegd dit ging uiteindelijk uitmuntend. De standaard ligt hier iets anders dan bij ons. Een positief puntje: ik train wel mijn oog een beetje EN gelukkig zie ik het nog tamelijk goed van veraf. Volgende maandag heb ik mijn eerste les die ik kan geven aan de eigenaresse van NIK.

SCHOOL
School pluspuntje: Vorige week en deze week kreeg ik voor het eerst een beetje moet voor mijn einddoel Vancouver
- Mijn luistervaardigheden zijn laatste x voldoende geweest,
- Mijn schrijfvaardigheden zijn laatste x voldoende geweest
- Mijn leesvaardigheden zijn de laatste x voldoende geweest
- Ik had vandaag voor het eerst bijna een voldoende voor Use of English

Groetjes tot schrijfs.

  • 15 Oktober 2014 - 22:58

    Kitty:

    Wat een mooie belevenissen! Goed geschreven ook! Zou er zo heen willen :) Geniet ervan meid!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne-Marie

4.5 maand door canada

Actief sinds 17 Aug. 2014
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 6742

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2014 - 31 December 2014

Reis door Vancouver

Landen bezocht: