Vancouver nieuws, Halloween, Paardennieuws - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Anne-Marie - WaarBenJij.nu Vancouver nieuws, Halloween, Paardennieuws - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Anne-Marie - WaarBenJij.nu

Vancouver nieuws, Halloween, Paardennieuws

Blijf op de hoogte en volg Anne-Marie

04 November 2014 | Canada, Vancouver

Beste Iedereen !

Ziehier mijn wekelijkse blog, die ik voor de afgelope 3 weken weer heb laten verslappen. Hij is weer iets langer. Omdat ik ook Vancouver nieuws erin verwerkt heb. voel vrij om te skippen

VANCOUVER- CANADA NIEUWS

DAKLOZEN NIEUWS
Vancouver heeft een probleem met daklozen. Over het algemeen liggen er veel daklozen in de straten. Soms hebben mensen zware pech in het leven en worden ze dakloos, maar vaak is het een keuze. Huisvesting is hier erg duur, mensen zijn liever dakloos dan dat ze betalen voor een woning en werken. Mensen zijn vaak ook drugsverslaafd of hebben andere verslavingsproblemen. Het feit blijkt wel dat mensen niet op de straat hoeven te slapen. Het salaris van een daklozen kan echter soms behoorlijk hoog liggen. Sommige verdienen rond de 30 dollar per uur. Dit is meer dan een fulltime betaalde baan. Laten we zeggen dat ze meestal stinken en dat het straatbeeld er niet mooier op wordt. Vancouver is de warmste stad van canada en dus het meest aangenaam om te wonen als daklozen. Nu hadden de daklozen iets bedacht (sinds een aantal jaar). In een park bij het centrum hadden ze een tentenkamp opgezet. Veel daklozen wonen letterlijk in een kampeertent in het park. “Hutje mutje op elkaar gepakt.” Dit park is uiteraard niet aangelegd om permanent te kamperen. Na wat rechtszaken is uiteindelijk besloten dat de politie het tentenkamp mocht gaan ruimen.

Woensdag 22 oktober was dit het geval. …Nu wat is hier aangetroffen? complete keuken apparatuur, banken, tafels, radio’s, fietsen,…etc. Oftewel dit deed me meer denken aan een zigeunerkamp dan aan daklozen kamp. De banken en grote spullen worden voor de komende 30 jaar opgeslagen voor het geval een dakloze zich bedenkt en de spullen terug wil hebben. Waar de daklozen nu naar toe zijn? Hopelijk naar de sociale voorzieningen, ik denk echter ergens anders in de straat.

DRUGS BELEID EN OPMERKELIJK NIEUWS
BC zit met een drugsprobleem. Ik denk dat ik het complete plaatje eindelijk begrijp met betrekking tot soft en harddrugs.

SITUTIE WIET
Vancouver is bezig met het legaliseren van wiet. Het wordt hier net zo krom als in Nederland. Momenteel kun je wiet krijgen op doktersrecept. Oftewel, zeg dat je niet kunt slapen en dan krijg je een recept om wiet op te halen. Op straat worden zelfs visite kaartjes en flyers uitgedeeld om reclame te maken voor wiet. Omdat het roken van wiet bijna legaal is, blijkt dat een hoop jeugd nu ‘de vlag uithangt’ en dat mensen last hebben van wietrokers. De regering zit dus nog steeds in een spagaat in wat ze moeten doen. Helaas heeft deze fase voor het legaliseren niet gehoopte effect. Persoonlijk denk ik dat het nu even spannend is, en dat het vanzelf wel weer afzwakt. Daarnaast is het kweken van wiet nog steeds illegaal. Ik heb echter niet het idee dat er veel gecontroleerd wordt. S’ochtends om 05.30 toen ik naar de Rocky Mountains vertrok liep ik enkel mijn straat door naar de nachtbus, tijdens mijn tripje van 1.5 km, was er bijzonder veel activiteit op straat. 1x blauw licht vanuit de zolderramen en 1x een man die in de weer was met zijn auto met enorme wietlucht. Hihi, ik heb het idee de politie er niet echt mee bezig is en dat mensen hier nog een beetje naïef zijn wat dat betreft.

HARDDRUGS NIEUWS
Halverwege oktober was er zeer opvallend nieuws over heroïne. Eerst ga ik jullie de situatie uitleggen vanuit mijn perceptie, daarna vertel ik over het artikel.

Bij de daklozen op straat zie ik vaker injectienaalden of ik zie ik mensen die zich injecteren. Het feit dat dit voor je ogen gebeurd, zegt iets over het drugsprobleem dat naar mijn inziend toch wel redelijk groot is. Ik heb me altijd afgevraagd of het makkelijk was om aan harddrugs te komen in Vancouver. Ik ging er vanuit dat dit niet zo moeilijk moest zijn. Ik ben er nu achter hoe het zit, dankzei een nieuwsartikel. Het verkrijgen van cocaïne en heroïne wordt min of meer gedoogd. Er is een winkel die gedoogd wordt door de staat, deze zorgt ervoor dat verslaafde enkel goed spul gebruiken en geen troep kopen met een te hoge doses of spul dat vermengd is met iets anders.

Wat was nu het probleem halverwege oktober (zond-maandag-dinsdag)? De politie houdt bij hoeveel mensen er wekelijks sterven aan een overdosis. Gemiddeld sterven er 10 mensen per week aan een over dosis met een maxima van ongeveer 13 per week. Nu bleek dat op tijd van de eerste 24 uur in Vancouver 18 mensen stierven aan een overdosis. Na deze constatering werd een waarschuwing uitgegeven door alle gratis kranten dat de winkel waar veilige heroïne werd verkocht waarschijnlijk een verkeerde partij binnen gekregen hadden. Gebruikers zouden het best in de winkel zelf gebruiken om een overdosis tegen te gaan. Indien men een overdosis had, kon men direct medische hulp ontvangen. Een dag later bleek dat op tijd van 48 uur, rond de 40 mensen gestorven zijn aan een overdosis als gevolg dat de heroïne gemixt was met een ander goedje. Het nieuws is uiteraard best triest, maar het feit dat het blijkbaar gedoogd is, dat het gedoogd is omdat ze goed spul verkopen, het uiteindelijk toch geen garantie is en troep is, vond ik bijzonder en wil ik jullie niet onthouden.

-Situatie alcohol
Het is bijna onmogelijk om alcohol te kopen onder de 19. Bij ieder drankje, 19,30 of 60 ben je verplicht in iedere shop, bar, café, restaurant of club, 2 identiteitskaarten te laten zien. Op tijd van 2 maanden werd er enkel niet naar mij ID gevraagd toen in de pauze van de hockeywedstrijd in een grote rij stond, toen ik met mama en papa ging eten en afgelopen Halloween toen we in een louche barretje wat gingen drinken omdat we iedereen van de klas mee wilden. Ik ben zelfs al een paar keer uit een restaurant gezet omdat er iemand bij was onder de 19. (overdrijven is ook een kunst. Het restaurantje werd s’avonds een club en daarom mochten we niet binnen.)

OTTOWA AANSLAG
Uiteraard weten jullie van de aanslag op de bewaker in Ottawa. Hier in canada waren mensen erg aangeslagen. Het is merkbaar omdat overal de controles verscherpt zijn. Bijvoorbeeld zo zijn er strengere controles bij hockeywedstrijden en werd er een 1 minuut stilte gehouden op scholen, of publieke evenementen zoals wedstrijden/activiteiten.

PERSOONLIJK
Vorige week zijn mama en papa op bezoek geweest. Ik was erg blij om ze te zien!
Ik heb voor een weekje toeristengids gespeeld. Ik ben echter zelf ook nog op plaatsten geweest waar ik niet eerder ben geweest. Zo viel me opeens op dat yale town erg leuk was! Ik dacht dat dit niet zo veel was, maar ik heb me sterk vergist. Vooral ligger en goede restaurantjes. Dit is mama echter wel toe te vertrouwen. Daarnaast ben ik bij de suspenion bridge geweest. Dit was een wandeltocht door het bos met paden hoog in de bomen. Vooral hilarisch waren papa en maarten die rillend over de brug liepen en strak voor zich uit keken. Hoezo heeft een Verheij hoogtevrees? Ik begin er zelf een beetje overheen te komen. Al herinner ik me dat ik toen ik in canada arriveerde nog niet zo happy was. Waarschijnlijk veel bergen, kloven en touwbruggen gezien.

HALLOWEEN!
Dat is hier een hele happening. In vergelijking tot Amerika hoef je hier niet perse akelig te zijn, als je maar verkleed bent. Een veredelde carnaval dus! Ik ben als koe gegaan, met gekken koeienziekte. Maarten ging als slager, een duo! de straten waren overladen vol en overal stond een dikke rij. Voor sommige clubs stond een rij van een uur.

PAARDENNIEUWS!
Dames en heren, ik heb d’r een paard bij gekregen voor de maandag en de dinsdag. Truman een 12 jarige ruin. Springpaard, slank gebouwd, enkel een beetje op zijn Amerikaans te veel gegeten de laatste tijd. Hij heeft “vakantie” gehad en ze zijn hem weer in conditie aan het rijden. Vandaag heb ik de eerste keer gereden. Volgens mij moet die echter eens naar Patrick molenaars, z’n staart hangt volgen mij een beetje naar de zijkant. Hij zit ongelofelijk vast op rechts en heeft een echt bijpassend amateurs zadel. Het lijkt alsof ik in de veiligheids-zit wordt gezet en er niet uit kan. Verder is hij wel prima, maar ik begin wel steeds meer m’n eigen gereden paarden te missen. Truman reageert wel super een stem als je zijn naam roept. hij komt van verf goedendag zeggen. Hij reageert zelfs beter dan kees! ( en dat zegt wat uit mijn mond.)
NIK daarentegen ging vorige week zo goed als een grand prix dressuurpaard. Helemaal happy, meneer voorn zou trots op me zijn! Vandaag voelde hij helaas een beetje stijfjes aan. Het ligt een beetje aan z’n dag. Maar hij is dan ook al hoogbejaard en 19 jaar oud. Ik heb nog nooit eerder zoon oud paard gereden. Ik ben er in ieder geval achter dat dit wezenlijk anders is dan een jong paard.
Hoe los ik mijn ouderpaard crises op? Ik probeer voornamelijk Karina voor te stellen hoe ze dat met Tacha doet en dat probeer ik dan een beetje na te doen. Nooit te laat om te leren.

Daarnaast heb ik vandaag ook iets bijzonders gezien. Er was een jongen (Met begeleider) in een rolstoel, zwaar gehandicapt ,die helemaal trots met een pony aan een touw met beide handen, naar de stallen rolde. Prachtig dat dit hier gewoon kan.

  • 04 November 2014 - 09:50

    Moritz:

    Heel leuk verslag, A-M! Moest erg lachen om het daklozenverhaal haha. Geniet nog van je tijd daar en als je terug bent doen we snel n drankje! xx

  • 06 November 2014 - 05:35

    Anne-Marie :

    Haha! Thanks , t is me hier ook wat af en toe! Alles is met de Franse slag erdoor. Geniet van je daagjes daar in het windmolen en kaas landje! Groetjes

  • 06 November 2014 - 05:35

    Anne-Marie :

    Haha! Thanks , t is me hier ook wat af en toe! Alles is met de Franse slag erdoor. Geniet van je daagjes daar in het windmolen en kaas landje! Groetjes

  • 07 November 2014 - 08:43

    Monique Marx:

    Wat een geweldig verslag en vooral je drugsverhaal geeft toch wel te denken.
    Leuk dat je bezoek hebt gehad van het thuisfront! Misschien een idee voor ons om ook eens lekker te komen genieten van de warme zon!!!!
    Even aan oom Pierre voorstellen. De paarden thuis zullen je zeker zo erg missen als jij hun mist,maar er zit al een hele poos op hè?!?!?
    Nou ,geniet in ieder geval maar heeeeeel erg van de resterende tijd.Hier gaat alles gewoonlijk gangetje . Eigenlijk ook heel goed weer voor de tijd van het jaar,ook in Maastricht problemen met drugsbeleid .
    Heel veel liefs en tot spoedig
    Monique

  • 13 November 2014 - 01:01

    Anne-marie:

    beste moniek! wat grappig te lezen dat je mijn blog ook volgt. van mij mogen jullie zeker langs komen! dan kan ik jullie rond gidsen ( zal dan wel last-minute worden want over een maandje vlieg ik weer naar huis! ik denk wel dat je nog even de weersvoorspellingen in vancouver moet bekijken. het is hier namelijk kouder als NL en veel regenachtiger. mochten jullie geïnteresseerd zijn om een x naar canada te reizen, dan adviseer ik jullie de zomertijd! ;-)
    groetjes ! tot snel!
    anne-marie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne-Marie

4.5 maand door canada

Actief sinds 17 Aug. 2014
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 6738

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2014 - 31 December 2014

Reis door Vancouver

Landen bezocht: